Wednesday, March 18, 2009

Hutan-Hutan Terindah di Malaysia

Walaupun Malaysia adalah sebuah negara yang
agak kecil, tetapi keindahan hutan-hutan yang terdapat di sini tidak dapat dipertikaikan. Boleh dilihat sebagai contoh di Semenanjung Malaysia, jikalaupun semakin kurang pihak yang berminat bagi memelihara dan memulihara tetapi masih ada segelintir masyarakat yang prihatin. Sebagai contoh lihatlah hutan-hutan di bawah ini:


JOHOR



Ini merupakan Gunung Ledang yang terdapat di Johor. Hutan di sekelilingnya masih terpelihara dan keunikan yang ketara adalah ia mempunyai beberapa air terjun yang kesegarannya dapat dinikmati oleh setiap orang yang datang ke situ. Gunung Ledang juga mempunyai mitos yang tersendiri mengenai kisah Puteri Gunung Ledang.




KELANTAN



Gunung Stong terletak di Hutan Simpan Dabong, Kelantan. Gunung Stong menyediakan hutan yang menarik dan mengasyikkan yang penuh dengan khazanah alam, hidupan liar seperti gajah. Ketinggian Gunung Stong ialah 1433 meter. Gunung Stong menempatkan salah satu air terjun yang merupakan kelima dalam senarai 10 tempat yang menarik dan tertinggi untuk ekotourism di Malaysia. Gunung Stong memang tersohor dengan Air Terjun Jelawang yang tingginya 305 meter dan tidak mustahillah air terjun ini merupakan tertinggi di Asia.



SABAH





SARAWAK



0 comments:

  © Free Blogger Templates Cool by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP